Monday 18 February 2013

Of Shahrul Maizam & Zulpadli


Assalamualaikum & apa kobar adik kakok mokcik pokcik?

I found something interesting on Fb last night which was posted by Saudara Muhammad Rusydi (feel free to follow his Fb!) & thought it's worth sharing here. May we gain benefits from it. Amin... :)


Suatu tengah malam. Dua jiran bersembang-sembang dari rumah masing-masing.

Shahrul Maizam: Jiran sebelah tu, rumah hang ada lampu tak?
Zulpadli: Ada je. Apesal?
Shahrul Maizam: Rumah aku gelap gelita ni. Tarik lampu dari rumah hang boleh?
Zulpadli: Aku try ye
Shahrul Maizam: Cepat sket boleh tak?
Zulpadli: Sabaq naaa..ish aku dah try, tak bolehlah..dinding rumah hang ni tebal pelik je..
Shahrul Maizam: Pullak. Alamak, ada tetamu dtg la....satt...satt..

"PANG PANG PANG!!"

Zulpadli: Oit jiran sebelah, hang terlanggaq apa yang bising sangat tu..?

Sayup-sayup bunyi di kejauhan. Halus je suara org kesakitan. Zulpadli digamit bimbang. Seketika kemudian, jirannya tu menyahut panggilan Zulpadli.

Shahrul Maizam: Adoi..aku kena tibai dengan tetamu aku tadi dalam gelap..terperosok jauh aku tadi. Aku rasa semua tulang rusuk aku dah patah.. (menangis kesakitan)
Zulpadli: Hang ok ka? Risau aku. Aku datang tempat hang boleh?
Shahrul Maizam: Logikla sikit..mana boleh. Hang mana boleh masuk kubur aku dari kubur hang.
Zulpadli: Eh ye tak ye gak. Rumah aku ni selesa sangat. Aku tak rasa macam duk dalam kubur plak..hehehe..sori..sori..
Shahrul Maizam: Aku menyesal hang tau tak. Aku ni tak dala jahat sangat, aku malas solat je kat dunia..tapi ni lah natijahnya yang aku dapat..aku nak kembali ke dunia..aku nak kembali...!!
Zulpadli: Sabar...al-sobru minal iimaan..sabar itu dari iman..bawak bertenang..mengucap...ingat kat Allah...
Shahrul Maizam: Wei!! Aku tak tahan lagi..kat kaki aku penuh ular, lipan, kala jengking, hari-hari belit aku, sengat aku, patuk aku. Tiap-tiap hari aku 'mati' dan 'mati' over and over again..padahal aku memang dah mati! Aku nak kembali!!! Tolonglah aku!!

Zulpadli tiba-tiba rasa sebak, teringat kata-kata Allah dalam al-Quran Surah al-Zumar ayat 58 yang bermaksud:

"..Kalaulah aku dapat kembali ke dunia, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang mengerjakan kebaikan!"

Nadanya hampir sama dengan jeritan dan keluhan jiran kubur sebelahnya itu.

Seingat Zulpadli, apa yang beliau amalkan di dunia adalah konsisten solat berjemaah di masjid. Derma juga pada tabung masjid walaupun dirinya miskin hina. Tidak membantah kata parents dan guru. Ikut landasan al-Quran dan hadith.

Timbul rasa syukur dalam sebak rasa.

**
Shahrul Maizam: Tak boleh ke hang try sekali lagi tarik lampu dari rumah hang? Please~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...